Forældrekompetenceundersøgelser
Typisk opdrag og formål
På foranledning af en kommune foretages en forældrekompetenceundersøgelse af en forælder med henblik på vurdering af dennes forældrekompetencer i forhold til at imødekomme sit barns/børns behov og sikre dem en stabil trivsel og udvikling.
I undersøgelsen belyses typisk:
- Forælderens livsomstændigheder, herunder særligt de forhold, der har indflydelse på evnen til at imødekomme børnenes behov
- Forælderens evne til affektregulering og evne til at skabe forudsigelighed og struktur for børnene
- Forælderens evne til mentalisering med særligt fokus på evnen til at tilsidesætte egne behov frem for børnenes
- Forælderens kognitive og personlighedsmæssige ressourcer og vanskeligheder
- Samspillet mellem forælderen og børnene
- En vurdering af forælderens udviklingspotentiale i forhold til sin forældrekompetence
Som supplement til forældrekompetenceundersøgelsen foretages altid brede børnepsykologiske undersøgelser af de involverede børn (jf. retningslinjerne fra Social og Integrationsministeriet) med henblik på at belyse deres kognitive, personligheds- og følelsesmæssige styrker og vanskeligheder, herunder evt. traumatisering samt vurdere deres generelle trivsel og udvikling, herunder eventuelle behandlingsbehov.
Den børnepsykologiske undersøgelse indeholder således dels psykologisk testning af børnene samt klinisk børnepsykologiske vurderinger af børnene på baggrund af kliniske samtaler og/eller legeobservationer af børnene.
BUPP vil udføre forældrekompetenceundersøgelsen i overensstemmelse med retningslinjerne fra Social- og Integrationsministeriet.
Typisk indhold i undersøgelsen
Læsning af sagsakter
Et opstartsmøde med forælderen og sagsbehandler
Et opstartsmøde med børn, forælder og sagsbehandler
Kognitiv og personlighedsmæssig testning af forælderen
2 kliniske samtaler med forælderen vedr. egen opvækst, voksenliv og forældreskab
Kognitiv og personlighedsmæssig undersøgelse, inkl. traumescreening af de involverede børn
Forældresamtaler med forælderen med henblik på anamneseoptegnelse på børnene
Netværkssamtaler med børnenes skoler mhp. vurdering af deres funktionsniveau
Struktureret samspilsobservation af forælderen og børnene i BUPP (efter MIM-P)
Ustruktureret samspilsobservation af forælderen og barnet/børnene i hjemmet
Tilbagemeldingsmøde med forælderen med fremlæggelse af resultater
Tilbud om efterfølgende fælles tilbagemeldingsmøde med forælderen og sagsbehandler
Samlet psykologisk erklæring
Undersøgere
Tove Weis og Stine Tofte, autoriserede psykologer og godkendte specialister i børne- og ungepsykologi